Asperger, těší mě...
V minulých dvou článcích jsem vás kompletně seznámila se svým životem na té úrovni, která vedla k diagnóze Aspergerova syndromu a sociální fobie. Ačkoliv lidí s poruchou autistického spektra (PAS) přibývá, stále jde o něco, o čem se nemluví dostatečně na to, aby společnost věděla, co to znamená mít Aspergerův syndrom, a aby věděla, že to má i své výhody. Proto bych se teď pokusila AS vystihnout aspoň v několika bodech.
Hned na úvod bych však chtěla upozornit, že jde o něco velmi specifického, co sice na první pohled vypadá strašně jednoduše - "člověk s AS má ten a ten problém, super, chápu" - ale v praxi je to mnohem složitější. Všechny ty projevy se totiž nedají vztahovat na každého s AS, vždy, a na všechny situace. Řekla bych, že co situace, to jiný projev a stejně tak, jako se lidé liší mezi sebou, tak se i lidé s AS mezi sebou liší.
Rysy Aspergerova syndromu (které se nemusí objevovat u všech :)) - tučně jsou označeny moje projevy:
- monotónnost hlasu
- vytváření nových slov či tvarů slov (např. místo slova "aromalampa" jsem použila slovo "vonítko", ségra mi jako malá říkala "Jégn")
- samomluva či vytváření imaginárních bytostí (ty mohou mj. zastupovat chybějící kamarády nebo sloužit pro nácvik sociálních dovedností)
- příliš hlasitá nebo naopak příliš tichá mluva (lidé s AS špatně odhadují správnou hlasitost řeči)
- zvláštní styl mluvy (např. formální v neformální situaci, používání odposlouchaných vět, používání nezvyklých slov pro danou situaci/kontext, zvláštnosti na gramatické rovině...)
- problémy s využitím řečových dovedností v samotné konverzaci (lidé s AS často upřednostňují písemnou formu, která může být i na velmi vysoké úrovni)
- problémy se započetím, udržením a ukončením konverzace nebo se vstoupením do již probíhajícího rozhovoru, stejně tak například problémy s oslovováním
- slabý nebo naopak intenzivní oční kontakt
- někdy problémy s rozeznáním jednotlivých slov ve větách a problémy s cizími jazyky či nečistou češtinou (zejména v oblasti poslechu), jindy naopak vysoký talent na jazyky s velmi dobrým přízvukem (lidé s AS se mohou dostat až na úroveň rodilého mluvčího)
- tendence brát vše doslova - mohou být problémy s porozuměním ironii, nadsázce, metaforám, příslovím, ale také náznakům v komunikaci (co není jasně řečeno, jako by nebylo, ale neznamená to, že když řeknete, abychom skočili do obchodu, tak to pochopíme opravdu doslova... :), spíš můžeme mít problém s tím, když řeknete, abychom při úklidu vždy vynesli zároveň i koš - buď budeme schopni vynést i téměř prázdný koš, nebo, v případě třídění odpadu, budeme tápat nad tím, který máte na mysli, nebo zda máte na mysli všechny)
- nejistota ohledně vhodných slov/témat při konverzaci (lidé s AS někdy říkají vše naplno, i když se to nehodí)
- někdy problém s odhadem ideální vzdálenosti od komunikačního partnera
- špatná snášenlivost doteků (od podání ruky po obejmutí, ale i sex), nebo naopak vysoká touha po blízkosti
- slabší gestikulace a mimika
- samotářství
- důvěřivost (někdy problém rozlišit kamaráda a nepřítele, ale stejně tak kamaráda a "jen" známého)
- problémy s vytvářením a udržováním vztahů (např. oslovování, co říkat, co neříkat, jak "správně" reagovat, kdy se ozvat, špatné rozpoznání vtíravosti, pouze omezený počet přátel, a s tím spojené měnění starých za nové, přílišné mluvení o sobě...)
- někdy problémy s určitým typem představivosti (např. logické úlohy s obrazci)
- rutinní činnosti
- velká záliba v přesných časových plánech, velmi špatná snášenlivost změn (zejména těch náhlých)
- velmi intenzivní zájem o konkrétní téma
- větší nutnost odpočinku/času pro sebe, větší únava (sociální situace a povinnosti jsou mnohem více vyčerpávající + lidé s AS jsou velmi unavení také z běžných vjemů jako například zvuk aut, TV apod., které jejich mozek neumí vždy tak dobře vytěsňovat a vnímá je intenzivněji)
- problémy s orientací (mapy, nádraží, neznámé místo, nákupní centrum... problém všimnout si a zorientovat se v cedulích označujících směr), s kterou se váže i například problém s nastoupením do autobusu, kterým ještě nejeli
- často věnování pozornosti detailům
- vynikání například v oblastech jako je ekonomie, matematika, právo, detektivní práce, spisovatelství či jakákoliv umělecká činnost apod.
- zvýšená smyslová citlivost (kromě doteků také zvýšená citlivost na zvuky, na konkrétní materiály, na světlo, na bolest či na změny teplot apod.)
- pečlivost až puntičkářství
- systematičnost
- vysoká emoční citlivost (přecitlivělost na stresové situace, ne vždy se projevuje navenek, ale může se projevovat i například utíkáním z nepříjemné situace, která je pro daného člověka mnohem více neúnosná než pro neurotypika - často zaměňováno za lhostejnost vůči druhým)
- fixace na jednu osobu
- problémy s celkovým porozuměním ostatním včetně toho, jak je například potěšit, povzbudit apod.
- vysoká inteligence (např. čtení už v předškolním věku, rychlé vstřebávání informací...)
- neobvyklé zájmy (oproti vrstevníkům - např. jiné hračky, jiné formy hry, čtení neobvyklých knížek vzhledem k věku apod., někdy jako by tyto děti byly dospělé mnohem dřív, ale v jiných oblastech zase naopak jako by byly věčnými dětmi)
- zvláštní návyky ohledně jídla (například jen pár typů potravin, neschopnost zkusit něco nového, hranolky jen od konkrétní značky, zvláštní způsob třídění jídla - např. knedlíky nesmějí být polité omáčkou, třídění lentilek podle barev apod.)
- zhoršená motorika
- problémy s otevřenými či abstraktními otázkami
- často velmi intenzivní vztah ke zvířatům (mnohdy k nim mají emočně blíž než k lidem a dokáží jim také velmi dobře porozumět - všímají si jemných zvířecích náznaků a změn chování, které jsou pro ně čitelnější než u lidí) nebo i věcem
A to je asi zatím vše. :) V dalších článcích se budete nejspíš dozvídat i víc, nicméně tohle je takový ten základní přehled. Pokud by vás Aspergerův syndrom zajímal blíže, doporučuji následující odkazy: